Pornirea motoarelor asincrone trifazate cu autotransformator reglabil

 
  Pornirea motorului asincron trifazat cu ajutorul unui autotransformator reglabil trifazat permite
alimentarea iniţială a motorului cu o tensiune Up care să conducă la un curent de pornire pe linie Ipℓ
acceptabil. Valoarea tensiunii iniţiale de pornire este:

unde k este raportul iniţial de transformare al autotransformatorului. Rezultă că expresia cuplului de pornire, proporţional cu pătratul tensiunii, va fi
Curentul de linie la reţea, care este curentul din primarul autotransformatorului are expresia:
deci este de k2 ori mai mic decât curentul de pornire în lipsa autotransformatorului.

În Fig. 9.19. este prezentată schema de forţă pentru pornirea motorului asincron cu
autotransformator reglabil în care avem:
• ATR - autotransformator reglabil fixat iniţial pe un raport de transformare k corespunzător unei
tensiuni de pornire stabilită prin proiectarea acţionării;
• CLp – contactele principale ale contactorului de linie prin care se face alimentarea motorului;
• CDp – contactele principale ale contactorului de decuplare a autotransformatorului, anclanşat
odată cu contactorul de linie;
Raportul de transformare al autotransformatorului se reduce treptat până la unitate, când
motorul este alimentat la tensiunea nominală. Începând cu acest moment rolul autotransformatorului
încetează, deci poate fi decuplat (pentru a nu consuma putere în gol) prin declanşarea contactorului de decuplare CD.
La pornire motorul fiind alimentat cu tensiune redusă de k ori, caracteristica mecanică de
pornire începe pe curba corespunzătoare acestei tensiuni (Fig.9.20.a). Prin creşterea treptată a tensiunii deci reducerea raportului de transformare, caracteristica de pornire (Fig.9.20.d) traversează familia de caracteristici (Fig.9.20.b) corespunzătoare tensiunilor dintre valoarea de pornire şi valoarea nominală
(Fig.9.20.c). Când tensiunea atinge valoarea nominala, deci motorul intra pe caracteristica naturală, nu are loc nici un salt de curent sau de cuplu. Motorul va funcţiona stabil într-un punct de funcţionare
aflat la intersecţia cu caracteristica turaţie - cuplul rezistent al maşinii de lucru (Fig.9.20.e).
Pornirea cu autotransformator reglabil solicită puţin reţeaua, pornirea este lină fără salturi de
curent sau de cuplu. Are însă dezavantajul unui preţ de cost ridicat, fiind necesar un autotransformator,de aceeaşi putere nominală cu motorul, care funcţionează numai la pornirea acestuia.
Etichete: ,

Trimiteți un comentariu

[blogger]

Author Name

Formular de contact

Nume

E-mail *

Mesaj *

Un produs Blogger.