Frânarea prin contra-conectare a motorului asincron trifazat

în timpul funcţionării motorului asincron dacă se inversează sensul câmpului magnetic învârtitor stat orie, rotorul motorului asincron frânează, turaţia motorului scade şi va trece prin zero, după care îşi schimbă sensul. Dacă în momentul opririi rotorului se întrerupe alimentarea statorului de la reţea, motorul va fi oprit. Pe acest principiu se bazează schema frânării prin contra-
conectare, a motorului asincron trifazat, reprezentată în fig.6.17.
Frânarea prin contra-conectare a motorului asincron trifazat

Pentru pornirea motorului se închide întrerupătorul SI şi apoi se apasă pe butonul de pornire S2. Bobina contactorului 1K fiind pusă sub tensiune, se vor închide contactele 1K1 (de autoreţinere), 1K2 (de forţă) şi se vor deschide contactele NI 1K3 (de interblocare electrică). Circuitul de alimentare a motorului fiind închis, el va pomi. Pentru frânare se apasă pe butonul de frânare cu acţiune dublă S4 (se deschid contactele NI şi se închid contactele ND). Bobina contactorului 1K este scoasă de sub tensiune şi deci contactele 1K1, 1K2 şi 1K3 revin la poziţia lor normală, iar bobina contactorului 2K va fi pusă sub tensiune şi deci se vor închide contactele 2K1 şi 2K2 şi se vor deschide contactele 2K3 (de interblocare). Prin deschiderea contactelor 1K2 şi închiderea contactelor 2K2, alimentarea motorului de la reţea se va face prin inversarea a două faze între ele (A cu C) şi deci câmpul magnetic învârtitor statoric îşi va schimba sensul de învârtire, adică rotorul va fi frânat. Prin închiderea contactelor 2K1 se pune sub tensiune bobina releului de timp d care va acţiona după un anumit timp reglat, deschizând contactele sale NI di. în felul acesta bobina contactorului 2K este scoasă de sub tensiune şi se vor deschide contactele de forţă 2K2, întrerupându-se alimentarea statorului de la reţea.
Dacă timpul de acţionare a releului d, este astfel reglat încât deschiderea contactelor 2K2 să aibă loc în momentul opririi rotorului, acesta nu-şi va schimba sensul de mişcare şi va rămâne înfrânat.
Rezistoarele R intercalate în serie cu contactele 2K2 au rolul de a controla curentul absorbit din reţea şi tot odată şocul frânării asupra motorului.

Trimiteți un comentariu

[blogger]

Author Name

Formular de contact

Nume

E-mail *

Mesaj *

Un produs Blogger.